Maria leisborn

Under många år arbetade jag med administration, både privat, kommunalt och statligt. Som många andra stressade jag mycket och hade väldigt stora krav på mig själv. Genom livets alla skiften hamnade jag i kronisk stress. Jag vaknade stressad på morgnarna, ibland utan att veta vad jag var stressad för. Hjärnan var i en ständig loop av ältande, oro och tänkande på hur jag skulle hjälpa allt och alla. Själv kände jag att jag längtade efter lugn och ro, men när jag väl fick möjlighet satt jag där och ältade, oroade mig och hade dåligt samvete. Mindfulness hjälpte mig stoppa hjärnans ständiga snurr och kunna börja njuta av varje stund. Och vad är då mindfulness?

Mindfulness är medveten närvaro. Konsten att fokusera, medvetet och i nuet, utan att döma. Och det är det vi tränar på under våra träffar på kurserna – tekniker för att fokusera. En sak i taget, i full närvaro och medvetenhet och utan att bedöma det vi upptäcker. Att gå ur sin autopilot och istället vara här och nu.

Vad uppnår man då med det? Forskning har visat att denna konst i att medvetet ta tillbaks vår uppmärksamhet och fokusera ger hjärnan arbetsro. Mindfulness hjälper oss också att balansera våra motivationssystem och allt mer kunna vara i trygghetssystemet där vi producerar oxytocin, i stället för att så ofta befinna oss i hot- och flyktsystemet med sitt pumpande adrenalin och kortisol. Människor som börjar träna mindfulness brukar känna ett större lugn, glädje och frid i sina liv. En känsla av att kunna hantera livets alla påfrestningar, sin stress, sina sorger, sin ångest, låga självkänsla och även kunna hantera smärta bättre.

Under våra träffar tränar vi olika mindfulla tekniker: andningsankaret, kroppsscanning, sittande meditation där vi flyttar fokus mellan olika intryck, medvetna rörelser och SOAS (Stanna upp, Observera, Acceptera och Svara/Släpp), alla kraftfulla men enkla, jordnära tekniker att ha med sig i sin vardag. Vi lär oss också mer om hjärnan och kroppen och deras reaktion på stress. Mindfulness utövas med fördel i grupp eftersom vi lär oss så mycket av varandra!

Så är du nyfiken på ett sätt att landa, sakta ner och hitta dig själv? Prova en mindfulnesskurs! Flera kurser passar också för en förälder+barn från 13 år och uppåt, som ett sätt att komma varandra närmare. Mindfulness är religiöst och politiskt neutral och passar därför alla. Vi tränar i vanliga kläder så du behöver inget ombyte.

Jag är diplomerad mindfulnessinstruktör steg 2 för Dr Ola Schenström på Mindfulnesscenter AB och har också gått en fördjupningskurs i mindfulness i skolan, för barn och ungdomar 4-18 år.

Maria Leisborn ingår i Nätverket av mindfulnessinstruktörer i Mindfulnesscenter AB och är utbildad av Dr Ola Schenström. Ola är läkare sedan 35 år och specialist i allmänmedicin och en av Sveriges ledande experter på mindfulness. Han är utbildad i USA av bland andra professor emeritus Jon Kabat-Zinn som också skrivit förordet till Olas bok Mindfulness i vardagen.

  • Grey Facebook Icon